Europa, Portugalia, Świat

Południe Portugali z dzieckiem, czyli krótko i zwięźle o Algarve.

6 października 2021
agrave

Portugalia nigdy nie była wysoko na liście naszych podróżniczych marzeń. Odwiedziliśmy ją 10 lat temu podczas jednego z naszych Eurotripów.  Zawitaliśmy wtedy do Lizbony i Porto. Pamiętam, że oba te miejsca bardzo nam się spodobały, ale żadne nie zachwyciło nas na tyle, żeby stwierdzić, że musimy wrócić do tego kraju.

Jednak w 2020 roku, kiedy wybuchłą pandemia, kraje się zamknęły, a Internet zalała fala zdjęć i relacji podróży z Madery (która była łaskawa dla podróżników), nasze zainteresowanie tym krajem nagle zaczęło się zwiększać. Początkowo, w pierwszą długą podróż z Zoją, planowaliśmy polecieć na Zanzibar, ale słaba służba zdrowia nas od tego pomysłu odwiodła, a nasz wybór padł właśnie na wyspę Portugalii.

Rezerwując bilety z przesiadką w Lizbonie, pomyśleliśmy, że to może być dobra okazja, żeby zobaczyć co do zaoferowania ma również południe kraju, tak bardzo zachwalane przez podróżników i surferów. Kupiliśmy Rayanaira z Krakowa do Lizbony, a następnie bilet na TAP z Lizbony na Maderę, zostawiając sobie cztery dni na krótki wypad do Algarve.

11 20210909_140825 12

WYNAJEM SAMOCHODU – Południe Portugali z dzieckiem:

Samochód wynajęliśmy w wypożyczalni Global Rent a Car, której swoją drogą raczej nie polecamy. Brak możliwości zostawienia depozytu (1500 euro) kartą debetową to jedno (chociaż ta przechodziła nam w każdym innym kraju, nawet w tych, które zastrzegały sobie, że honorują tylko karty kredytowe), ale ubezpieczenie znacznie przewyższające wynajem samochodu (żeby uniknąć depozytu, który po prostu spadał do 300 euro i który nagle można było zostawić kartą debetową) to naszym zdaniem trochę naciąganie ludzi. Ale być może tak działają wszystkie wypożyczalnie samochodów w kraju i nie jest to nic wyjątkowego.
W każdym razie, my spotkaliśmy się z taką sytuacją pierwszy raz, więc warto mieć to na uwadze wynajmując auto w Portugalii. Warto również czytać opinie w Internecie – my o tym zapomnieliśmy, a firma Glibar Rent a Car ma ich sporo – większość raczej negatywnych.

Gdy w końcu dostaliśmy samochód (czerwony mini cooper <3), zjedliśmy szybki lunch w jednej z galerii, zrobiliśmy zakupy w Auchanie to ruszyliśmy w dół kraju, do miejscowości Vilamoura, w której znajdował się nasz hotel.  Droga była szybka i przyjemna i w większości prowadziła przez autostradę. Tutaj też warto dodać, że przy zjeździe z autostrady, na bezosobowych bramkach, przy płatności również nie przyjęto naszej karty: ani debetowej ani Revoluta (musieliśmy specjalnym guziczkiem zadzwonić do obsługi autostrady, która wypuściła nas z bramek  i wydrukowała nam paragon do opłacenia przez Internet) – być może to kwestia naszej karty, ale my postanowiliśmy, że po prostu wybierzemy pieniądze i kolejne przejazdy opłacimy gotówką.

GDZIE SPAĆ W ALGARVE – Południe Portugali z dzieckiem

Do Longevity Cegonha Country Club dojechaliśmy bardzo późnym wieczorem. Pani z recepcji po krótce opowiedziała nam o hotelu i zameldowała na piętrze malutkiego domku, w którym do dyspozycji mieliśmy salon, aneks kuchenny, sypialnię i łazienkę.  Z Krakowa wyruszyliśmy o 10:00, była 23:00 i tylko Zoja, która urządzała sobie cały dzień drzemki w samolocie, na lotnisku i w samochodzie – wydawała się mieć siły na dalszą zabawę. W końcu i ona dała się namówić na sen.

O poranku do naszej sypialni, przez duże balkonowe okna, wpadło słońce i już wiedzieliśmy, że to będzie piękny dzień.

IMG_8167 IMG_8184 IMG_9036 IMG_9049 IMG_9040 IMG_9048 IMG_9043 13

Rostek pojechał do pobliskiego Lidla po świeże wypieki, ser, szynkę, warzywa i sok z wyciskanych pomarańczy, a ja zaczęłam planować nasze najbliższe dwa dni na południu Portugalii. Śniadanie zjedliśmy na naszym tarasie, z którego rozciągał się widok na basen i okolicę, a po posiłku ruszyliśmy na spacer po hotelu.

6 IMG_8184 IMG_8344 IMG_8429 IMG_8532 IMG_8990 IMG_9026 IMG_9457 IMG_9410 IMG_8475 IMG_8477 IMG_8433 4

Największym plusem tego miejsca jest piękne otoczenie: kolorowe domki ukryte wśród palm, kwiaty, oczka wodne otoczone bujną zielenią oraz wysokie drzewa – to wszystko tworzy piękny klimat, który sprawia, że w Longevity można się „zatracić” :)

IMG_844 2 IMG_8460 IMG_8477 IMG_8524 IMG_9013 IMG_9026 IMG_8444 IMG_8435

Na miejscu można zapisać się na jogę, trening, siłownię, na saunę, na fitness, spacer po okolicy, do salt i steam room’u oraz na masaże.  Podobno są też tutaj pyszne śniadania, lunche i kolacje, chociaż my nie mieliśmy okazję ich wypróbować, bo gotowaliśmy sobie sami :)

IMG_9378 IMG_9001 IMG_9009 IMG_8985 IMG_8987 IMG_8993 IMG_8550 IMG_8330 IMG_8314 IMG_8306 IMG_8307 3 IMG_8309 IMG_8310 1

ATRAKJCJE ALGARVE – Południe Portugalii z dzieckiem:

W końcu ruszyliśmy w samochodową podróż wzdłuż wybrzeża Algarve…

A o zobaczyliśmy i co polecamy odwiedzić będąc w tej okolicy?

Plaża da Marinha

To jedna z najbardziej popularnych plaż w okolicy i nic w tym dziwnego – turkusowa woda pięknie komponuje się ze skałami które tworzą przeróżne formacje skalne, które o poranku nabierają pomarańczowych barw.
My byliśmy tam około 9:00 i byliśmy jednymi z ostatnich, którym udało się złapać wolny parking. Chwilę później, na drodze prowadzącej na plażę, była już blokada, która zabraniała wjazdu.

IMG_9318 IMG_9320 IMG_9354 7 IMG_9352 5

Algar Seco

Niewielka jaskinia z wykutym w czerwonym wapieniu, naturalnym oknem, z którego można podziwiać pobliskie klify i Ocean.

IMG_9487 IMG_9502 IMG_9477 IMG_9475

Praia dos Tres Irmaos

Nasze ulubione miejsce na całym wybrzeżu. Plaża Trzech Braci, według nas, najpiękniej prezentuje się o poranku, kiedy słońce powoli wschodzi zza skał i rozświetla piękną okolicę, tworząc na niebie piękny spektakl we wszystkich odcieniach różu, złota i czerwieni.

IMG_9088 IMG_9113_ IMG_9101 IMG_9077 4 IMG_909 IMG_9075 3 IMG_9093

W oddali chodzi pan z psem, gdzieś pod kocem siedzi zakochana para, a fale uderzają o brzeg tworząc delikatną bryzę.

IMG_9249 IMG_9260 IMG_9266 IMG_9282 IMG_9271

Plaża jest dość długa i skrywa wiele malutkich jaskiń, przejść między skałami oraz niezwykłych formacji skalnych.

IMG_9198_q 6 IMG_951 IMG_9233

Byliśmy tutaj też po południu i klimat całkowicie różni się o tego wczesnym rankiem kiedy ma się plaże prawie całą dla siebie.

IMG_9298 IMG_9220 9 20210911_182856 8 IMG_9232

Praia da Bordeira

Nasza kolejna ulubiona plaża – całkowicie inna od plaż, które można zobaczyć na południowym wybrzeżu. Do złudzenia przypominała nam te, które spotykaliśmy w Australii – szeroka, dzika, z drewnianymi pomostami i punktem widokowym, z którego można podziwiać całą okolicę.

IMG_8666 IMG_8594 IMG_8625 IMG_8679

My nie zdecydowaliśmy się na plażowanie, ale Praia da Bordeira jest ogromna i gwarantujemy, że każdy znajdzie tutaj miejsce dla siebie.

IMG_8642 IMG_8564 IMG_8597 IMG_8664 IMG_8583 IMG_8676

Miradouro de Cordoama

Czyli punkt widokowy z widokiem na Praia da Cordoama. To kolejna szeroka, piaszczysta plaża, na której spotkać można głównie surferów, którzy ze względu na dobre warunki łapią tutaj fale.

IMG_8706 14 IMG_8687

Punkt widokowy znajduje się na wysokim klifie, który nie jest w żaden sposób zabezpieczony i często wieje tutaj bardzo silny wiatr, więc uważajcie, żeby nie spaść.

IMG_8758 IMG_8698 Bez nazwy-1

Przylądek Świętego Wincentego

Cabo de Sao Vicente to najdalej wysunięta na południowy -zachód część kontynentalnej Europy. Znaleźć można tutaj niewielką latarnię morską, kilka punktów widokowych, plaże oraz wiele tras prowadzących po wysokich klifach z widokiem na ocean.

IMG_8960 IMG_8948 IMG_8941 IMG_8964 IMG_8975 IMG_8928 IMG_8945 2

Praia de Beliche

Niewielka plaża schowana pomiędzy klifami, znajdująca się niedaleko Przylądka Świętego Wincentego.  Może nie jest najbardziej imponującą z wszystkich plaż Algarve, ale na pewno jest dobrym miejscem na całodzienne plażowanie.

IMG_8783 10 IMG_8792 IMG_8786

Lagos

Niewielkie miasteczko – dobra baza wypadowa na pobliskie plaże oraz miejsce gdzie można coś zjeść podczas całodniowych wojaży.

Bez nazwy-2

Praia dos Estudantes i Praia de Camilio

IMG_8857 IMG_8861 IMG_8855 IMG_8870 IMG_8841

Ponta de Piedade

Plaza położona niedaleko Lagos często nazywana jedną z najpiękniejszych w Europie. I może coś w tym jest, ale my przyjechaliśmy tutaj późnym popołudniem, kiedy miejsce obładowane było turystami, parawanami, parasolami i obwoźnymi sklepikarzami. Podejrzewam, że piękny klimat musi być tutaj o poranku.

IMG_8906 IMG_8914

Mimo wszystko przeróżne czerwone i pomarańczowe formacje skalne, tak bardzo charakterystyczne dla tego regionu Portugalii, wpadające do turkusowej wody, robią wrażenie.

IMG_8915 IMG_8895_ IMG_8909

JEDZENIE – Południe Portugalii z dzieckiem:

Jeśli chodzi o jedzenie to tutaj nie za bardzo Wam pomożemy, bo w podczas pobytu w Algarve gotowaliśmy sobie sami – robiliśmy zakupy w Lidlu lub Auchanie i korzystaliśmy z kuchni, którą mieliśmy w naszym pokoju. Tylko raz w Lagos skusiliśmy się na jedzenie na mieście w restauracji Poke Lagos – i bardzo polecamy to miejsce na zdrowy, pyszny lunch.
Natomiast produkty w sklepach są w cenach bardzo podobnych do tych w Polsce, dlatego jeśli tak jak i my mielibyście dostęp do kuchni to zdecydowanie polecamy ten sposób na zaspokajanie głodu: o poranku świeże wypieki, jogurt, sok z pomarańczy, popołudniami makaron z lokalnymi warzywami lub pyszne kanapki z avocado i halloumi :)

AUTOSTRADY – Południe portugalii z dzieckiem:

Autostrady w Portugalii są płatne. Za tą z Lizbony do miejscowości Vilamoura zapłaciliśmy łącznie 22,15 euro w jedną stronę, a płatności dokonywało się w bramkach (kartą lub gotówką – chociaż ta pierwsza nam, z niewiadomych powodów, nie przechodziła). Na południu kraju płatna była tylko autostrada Faro-Lagos (5,20 euro za całą trasę), a opłata była pobierana odcinkowo przez urządzenie via verde, które było wmontowane w naszym samochodzie (na tej autostradzie nie ma budek, w których dokonuje się opłaty)

Pomocny w planowaniu trasy przez autostrady może być kalkulator opłat, który znajdziecie tutaj oraz strona infolizbona.

_____

Jeśli macie jakieś pytania lub pro-tipy dotyczące tej części Portugalii to dawajcie znać w komentarzu!

A po całą relację z naszej podróży po Republice Połudiowej Afryki zapraszamy na naszego Instargrama: Świat według Rostków.